Høng - Stenlille (22 km)
På strækningen mellem Slagelse og Høng kører også de ordinære tog fra Vestsjælland Lokalbaner.

1. På vej ud af Høng station passeres remiserne, hvor Vestsjællands Veterantogs Høng-arbejdshold restaurere lokomotiver og vogne.

2. Lidt længere fremme skal veterantoget forcere en lang stigning og lokomotivet må arbejde hårdt. Midt på stigningen passeres den nedlagte Kulby station. Kort efter toppen af denne lange stigning nås stedet hvor damplokomotivet OHJ 38 afsporede og væltede under snerydning i februar 1979.

3. Kørt før Ruds Vedby station ses de store søer der er opstået som følge af gravning efter ler til det lokale teglværk. Teglværket er lukket for mange år siden og området med søerne er i dag tilholdssted for mange fugle. Blovstrød banen under DJK har bl.a. et lokomotiv der har været brugt til transport af ler på tipvognsspor ved Ruds Vedby Teglværk.

4. Mellem Ruds Vedby og Skellebjerg passeres skoven omkring godset Conradineslyst. Ved vejen til godset var indtil for få år siden et trinbræt.

5. Dianalund station ser ud til at ligge midt i skoven, men selve byen ligger lige ved stationen. Byen huser epilepsihospitalet Kolonien Filadelfia. Fra Dianalund stiger banen stejlt op gennem skoven og lokomotivet er igen på hårdt arbejde.

6. Så kommer toget til Vedde der i dag er et trinbræt, men tidligere var en stor station. Herfra udgik mod syd DSB-banen til Sorø og mod nord gik sporet ud til tørvegravene i Åmosen ved Bodal gods. I årene under og efter 2.verdenskrig blev der læsset og afsendt mere end 50.000 godsvogne med tørv fra Bodal.

7. Snart ankommer toget til Stenlille som er endestation på denne rejse. Lokomotivet rangeres til den anden ende af toget og der gøres klar til tilbageturen.

© Vestsjællands Veterantog
 
En af søerne ved Ruds Vedby teglvaerk
En af søerne ved Ruds Vedby teglvaerk

Banen op gennem skoven fra Dianalund

Se også strækningerne:
Slagelse - Gørlev
Kalundborg - Jyderup
Nykøbing Sj. - Asnæs

Kort over Vestsjælland
Køreplaner
Lej et tog
Billedgalleri