Personvogn   DSB Cu 4160
Vognen blev bygget som 3. kl. sidegangsvogn af Scandia i 1921 og blev i 1973 solgt til DJK/VSVT. Oprindeligt var den indrettet med 6 ens kupeer med træbænke og toilet midt i vognen.

I 1961 blev vognen ombygget til togførervogn. Ombygningen medførte at træbænkene blev fjernet i den ene kupe, som så blev indrettet til togførerkupe. I denne kupe blev også installeret en kakkelovn til opvarmning når vognen kørte som togførervogn i godstog. I de 5 øvrige kupeer blev træbænkene, formentligt i forbindelse med denne ombygning, erstattet af lædersæder.

Vognen blev i 1988 - 1989 restaureret af Vestsjællands Veterantogs daværende arbejdshold på Flintholm ved Vanløse. Togførerkupeen blev bibeholdt til brug for veterantogets personale.

I foråret 2000 renoverede arbejdsholdet i Hvalsø et par originale træbænke fra en anden CU vogn, og installerede disse i den ene kupe.

I forsommeren 2005 blev der installeret træbænke i de kupeer der stadig havde lædersæder. Fremstillingen og monteringen af træbænkene blev foretaget af Produktionsskolen PH fra Holbæk. De oprindelige træbænke der blev monteret i den ene kupe i 2000, blev brugt som model. Samtidigt foretog arbejdsholdet i Høng en gennemgribende restaurering af undervognen under begge endeperroner.

Vognen er 14,4 m lang, vejer 20 tons
og har 40 pladser i 5 kupeer samt togførerkupe.


© Vestsjællands Veterantog
   
Cu 4160 i Gørlev august 2005

Kupe i Cu 4160 med originale træbænke

Nye træbænke under indbygning i Cu 4160
Høng maj 2005