Motorvogn VNJ M2
VNJ M2 blev bygget hos De Forende Automobilfabriker (Triangel) i 1926 med bygge nr. 966.

VNJ M2 er bygget til Varde-Nr. Nebel-Tarm-Jernbane (VNTJ), men efter krigen blev strækningen til Tarm nedlagt. Man kan stadig se det på vognen, da man kun fjernede T`et og satte N`et i centrum, er der meget langt mellem bogstaverne end normalt.
M2 blev bygget med en 100hk Continental benzin motor, den lå i indtil man hos Skælskørbanen besluttede at den var slidt op. Men M2 fik igen en benzin motor da man havde en rimelig god motor på lager, den stammer fra VLTJ M3 der brændte i 1990`erne.
Motoren blev hoved repareret i 1997, og har indtil 2012 kørt, men da den havde brændt ventiler af, grundet manglende eftersyn, begyndte to mand at hovedreparer motoren i 2012.
I marts 2013 blev den færdig, efter en del besværligheder, og kører bedre end aldrig før.
M2 er sammen med LNJ M4 de mest originale vogne i Danmark, da de begge har benzinmotor og næsten ikke er lavet om på nogen måde.

VNJ M2 blev hensat i 1960, pga. at motoren lavede knuder, den blev i 1970 solgt til nogle privatpersoner og kørt til Århus, hvor man begyndte at renovere den.
I 1977 blev den solgt til endnu en privatperson, der tog den til Dalmose, hvor den nystartede Skælskørbane manglede materiel.
Omkring 1996 blev den solgt til Skælskørbanen hvor den blev renoveret teknisk.
I 2009 da Skælskørbanen lukkede kom den til Vestsjællands Veterantog, sammen med resten af materiellet. Som tidligere nævnt begyndte to personer at lave M2 køreklar igen, det var M2s tidligere "passer" der har lavet benzinmotorvogne siden 1977 og nu med hjælp fra hans søn.
VNJ M2 er nu køreklar igen, så i køresæsonen er det muligt at køre med triangeltoget i vestsjælland.
 
VNJ M2 i Gørlrev - Foto Andreas Jørgensen


© Vestsjællands Veterantog