Skinnebus VGJ Sm 6
VGJ Sm6 er bygget i 1948 af Scandia i Randers.
Sm6 er af første serie, hvilket ses på den meget skrå front, og de smallere døre. Den havde oprindeligt en Frichs 8-cyl. Dieselmotor med typenummer 8115cc, på 160hk, og en 4-trins mekanisk ZF-gearkasse. I 1960`erne blev den bygget om med en Leyland O680 6-cyl dieselmotor, på 150hk, med en tilhørende Wilson 4-trins halvautomatisk gearkasse ligesom i de moderne busser fra den tid.
Sm6 er 14,2 meter lang og vejer kun 13 tons, hvilket gør den til et af de letteste køretøjer der findes, og på pga. den lave højde er den næsten umulig at fjerne fra sporet.
VGJ Sm6 kørte fra 1948-1972 hos Varde-Grindsted-Jernbane, men da den lukkede kom til den til nabobanen Varde-Nr. Nebel-Jernbane (VNJ) hvor den sidste nedbrudsreserve indtil den i 1977 blev købt af Skælskørbanen (SsB), hvor den var indtil 2011, da den lukkede.
Sm6 stod udendørs i Skælskør, hvilket gør at der er blevet lavet hærværk på den, såsom graffiti og opsprættede sæder, men da SsB købte den i sin tid købte Sm6 man også en bivogn, der blev ophugget, hvoraf man gemte sæderne, som du kommer til at gøre gavn igen.
Sm6 har ikke været i drift siden 1994, da SsB afleverede makkervognen og med 48 sidepladser ikke var nok til de tog man kørte var Sm6 nedbrudsreserve igen. Den kørte sin sidste officielle tur i 2001 til SsBs 25 års jubilæum. Sm6 er fuldt køreklar, men mangler en revision og lidt rustarbejde for at komme i drift igen.
Sm6 er pt. Hensat, men afventer restaurering inden for 1-2 års tid.
 
VGJ Sm 6 nymalet i Skælskør 1981
Foto Peter Jørgensen





© Vestsjællands Veterantog