Motortrolje MT 226
Troljen er bygget af firmaet Waggon Union (byggenr 16737) til Deutsche Bundesbahn i 1972 som en del af en større serie troljer, type KLV-53. Denne type trolje blev bygget i flere leveringer af mange forskellige fabrikker mellem 1967 og 1983.
Troljens DB litra var KLV-53 0226. Den var udstyret med en slags lastbilkobling i begge ender, så der kunne medbringes en anhænger.

Troljen blev ombygget i 1997 ved Mainische Feldbahnen, Swerte-Ruhr, bl.a. med regulær pufferplanke med almindelige puffer og simpel trækkrog i begge ender.
Troljen blev solgt til det tyske privatbaneselskab KEG (Karsdorfer Eisenbahngesellschaft gmbH) ca. 1997.
KEG gik i betalingsstandsning i 2004 og troljen er herefter kommet til entreprenørfirmaet Petri og Hausted a/s i Danmark. Ved Petri og Hausted var troljen nummeret 2476 og blev brugt i Københavnsområdet.

Vestsjællands Veterantog har overtaget troljen i november 2008 og den ankom på lastbil til Gørlev, hvor den er stationeret. VSVT har litreret troljen MT 226.

Troljen har en 6 - cylindret luftkølet Deutz dieselmotor, en Atlas kran og er udstyret med trykluftsbremse.
Vægten er 8 tons og længden 7 meter.

© Vestsjællands Veterantog
Foto: Jan Erik Johansson
Mt 226 i Gørlev