Damplokomotivet DSB K 564

Hovedreparationen 1994-2006

K 564 i forspand med D 826 i 1986
Foto Alf Blume

Undervognen i Høng inden arbejdet begyndte i 2000
Foto Lars B. Christiansen

K 564 i Dianalund 10. juni 2006
Foto Per Andersen

Hovedreparationen 1994-2006

Lidt historie
DSB K564 blev bygget af Maschinenfabrik Esslingen i Tyskland som byggenummer 3001 i 1899. Lokomotivet var beregnet til il-tog (hurtige persontog med få stop).

I 1930 blev lokomotivet ombygget til KII på DSB's Centralværksted i København.
Ved denne ombygning fik lokomotivet nye cylindre med rundglidere og styringen blev ændret med tilføjelse af vippearmen lige foran glideren.
Kedlerne blev ombygget så de blev magen til kedlerne på litra C og løftet 160 mm. Skorstenen blev afkortet tilsvarende.

I tidens løb har lokomotivet haft 3 forskellige kedler. Kedlerne blev, af praktiske årsager, byttet om på lokomotiverne ved større eftersyn.
Den kedel der ligger i lokomotivet nu, er også bygget af Maschinenfabrik Esslingen til damplokomotivet DSB C704 i 1903. Kedlen er lagt i lokomotivet 12/2 1943 efter den var blevet repareret med en ny svejset kobberfyrkasse.

Vacuumbremsesystemet blev fjernet og nyt trykluftbremsesystem bygget på i 1943.

K 564 var i 1941-42 stationeret ved maskindepotet i Slagelse, hvorfra den kørte på banen til Næstved over Dalmose og banen til Kalundborg over Høng.

Midt i 50´erne blev K-maskinerne ikke brugt ret meget mere, da DSB havde fået tilstrækkeligt mange dieselmotorvogne af typen MO og MY lokomotiverne var begyndt at blive leveret.

Lokomotivet blev solgt til OHJ (privatbanen Holbæk-Nykøbing Sj.) i 1957 og solgt videre til DJK i 1968. Herefter henstod det forskellige steder, indtil det blev revideret af et arbejdshold i Esbjerg i årene 1982-1984.
Efter revisionen var lokomotivet i drift i D-maskinegruppen indtil efteråret 1991, hvor der opstod en utæthed i kedlens bundramme. Der var også andre dele af maskinen der trængte til reparation. Det blev besluttet at lave en gennemgribende revision af maskinen.
Maskinen blev hovedrepareret af arbejdsholdet i Høng i perioden 1994 til foråret 2006.
K 564 blev officielt sat i drift 9/6 2006.

Tjenestefærdig vægt inkl. tender:   71,7 tons
Max hastighed fremad:100 km/t
Max hastighed baglæns:60 km/t
Kedeltryk:12 kg/cm2
Drivhjulsdiameter:1866 mm
Indicerede ydelse:525 HK ved 60 km/t
Max togvægt ved 70 km/t Slagelse-Gørlev:260 tons (13 rystevogne)

© Vestsjællands Veterantog